Lukutuokio 26: Ketun kalansaalis & Karhun kalanpyynti

info_outline

Maanantaina 27.4. alkaa viimeinen lukutuokioviikko ja teemana ovat sadut. Maanantain lukutuokiolla kuulemme kansansadut Ketun kalansaalis ja Karhun kalanpyynti teatterikuraattori ja Suomen kulttuurirahaston Keski-Suomen rahaston asiamies Antti Niskasen lukemina.

Videon alta löydät kirjaan liittyviä tehtäviä leikki-ikäisille, esikoululaisille sekä alakoululaisille aina ensimmäisestä luokasta kuudenteen luokkaan! Voit myös jakaa lukutuokioon liittyvät omat vinkkisi Facebook-sivullamme!

Kirjan tiedot:
Kansansadut

ondemand_video

Katso ja kuuntele lukutuokio tästä:

help_outline

Tehtäviä:

Tehtäviä leikki-ikäisille:

  1. Miltä tuntuu istua hiljaa, hievahtamatta pikkurilliäkään? Onko se vaikeaa vai helppoa? (Minä ja meidän yhteisömme)
  2. Mietitään, miten karhun ja ketun hännät eroavat toisistaan? Millä eläimillä on lyhyt tai pitkä häntä? (Tutkin ja toimin ympäristössäni)
  3. Tehdään jäädytyskoe. Laitetaan lanka astiaan ja viedään pakkaseen. Kuinka nopeasti “häntä” jäätyy kiinni? Saako sitä enää irti? Pohditaan testin perusteella, miksi karhun häntä katkesi, kun hän yritti nousta avannosta. (Tutkin ja toimin ympäristössäni)
  4. Piirrä joku tarinan tapahtumapaikka. Voitte myös etsiä ja leikata lehdistä tarinan tapahtumapaikkoja muistuttavia tai muuten tarinaan sopivia kuvia ja liimata niitä paperille. (Ilmaisun monet muodot)
  5. Tutustukaa myös muihin eläinsatuihin. Löydättekö uusia eläinsatuja esimerkiksi iltasatu.orgi-sivustolta? (Kielten rikas maailma)

Tehtäviä esiopetukseen:

  1. Kuunnelkaa Suurpedot-sivustolta ääninäyte karhun murinasta ja selvittäkää, miltä karhun jäljet näyttävät. Opitteko jotain uutta tietoa karhusta? Voitte järjestää löytämistänne tiedoista tietokilpailun esimerkiksi perheenjäsenille. (Tutkin ja toimin ympäristössäni)
  2. Oliko tarinassa sinulle uusia sanoja? (esim. rysä, pirtti, kiiluvainen, kirnu, korento) Päättele, mitä sana voisi tarkoittaa. Miten ja mistä asiaa voisi selvittää? (Kielten rikas maailma)
  3. Keksi ja kerro omin sanoin jommalle kummalle sadulle uusi loppuratkaisu. (Kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot)
  4. Mikä eläin? Tehkää hauska yhdyssanavisa (Kielten rikas maailma)

Tehtäviä 1.-2.-luokkalaisille:

  1. Oliko sadussa sinulle ennestään tuntemattomia sanoja? Kirjoita tuntemattomat sanat paperilappuihin niin, että yhdellä lapulla on yksi sana. Laita laput johonkin rasiaan ja nostakaa perheen kesken rasiasta sanoja. Osaako joku selittää mitä rasiasta nostettu sana tarkoittaa? (Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T6)
  2. Valitse toinen saduista ja piirrä siihen liittyvä kuva. Voit lisäksi ottaa vaikka valokuvan piirustuksestasi, lähettää sen esimerkiksi luokkakavereillesi ja he voivat arvata, kumpaan tarinaan kuva liittyy. (Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T5, kuvataide T4)
  3. Kirjoita oma eläinsatu. Mieti, mikä eläin sadussa seikkailee. Voit lisäksi miettiä esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Missä eläin asuu? Millainen eläin on luonteeltaan? Mitä eläimelle tapahtuu sadun alussa ja lopussa? Mikä kohokohta sadussa voisi tapahtua? (Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T10)

Tehtäviä 3.-6.-luokkalaisille

  1. Kuulemasi sadut ovat kansansatuja. Selvitä, mitä ovat kansansadut. Kirjoita vastauksesi kokonaisilla virkkeillä. (Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T7)
  2. Oliko sadussa sinulle ennestään tuntemattomia sanoja? Selvitä, mitä sanat tarkoittavat ja kirjoita sanojen selitykset ylös. Kerro sen jälkeen sanan selitys jollekkin perheenjäsenellesi. Keksivätkö he, mistä sanasta on kyse? (Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T6)
  3. Valitse toinen saduista ja mieti, oliko sadulla jokin opetus. Mitä sadun avulla halutaan kertoa tai opettaa kuulijalle? Kirjoita vastauksesi kokonaisilla virkkeillä. (Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T5)
  4. Kirjoita oma satu. Heitä noppaa ja käytä sadussa nopan silmäluvun osoittamia sanoja. Ensimmäinen heitto kertoo millainen hahmo on, toinen heitto kuka hahmo on, kolmas heitto kertoo mitä sadussa tapahtuu ja neljäs missä satu tapahtuu. Nopan silmäluku kertoo mitä sanaa kustakin ryhmästä käytät. Käytä jokaista nopan avulla saamaasi sanaa sadussa vähintään kerran! (Esim. äidinkieli ja kirjallisuus T10)
    MILLAINEN: 1. nälkäinen 2. viekas 3. vanha 4. nuori 5. kaunis 6. rohkea
    KUKA: 1. kettu 2. hölmöläinen 3. peikko 4. prinsessa 5. isäntä 6. karhu
    MITÄ: 1. koputtaa 2. narrata 3. ommella 4. onkia 5. kutsua 6. kiivetä
    MISSÄ: 1. mökki 2. metsä 3. sauna 4. navetta 5. linna 6. järvi