Lukutuokio 30: Hurjan hauska autokirja

info_outline

Vappupäivänä 1.5. on viimeisen lukutuokion vuoro jääkiekkoilija Mikko Kalteva lukee tuttuja satuja modernissa muodossa Mauri Kunnaksen Autokirjasta, kun vuorossa ovat Punahilkka ja Tuhkimo vähän erilaisina versioina. Kuorma-autoja, pakettiautoja, sähköautoja, amerikanrautoja, paloautoja.. Tässä kirjassa kiitävät kaiken maailman kulkuneuvot ja vempeleet isomummin aikuisesta avoautosta huippumoderniin aurinkopaneeliautoon! Kaikkien pienten autoilijoiden riemuksi Mauri Kunnas on siirtänyt tutut satuhahmot seikkailemaan autoaikaan ja kertomalla omalla lyömättömällä tyylillään klassikkosadut.

Videon alta löydät kirjaan liittyviä tehtäviä leikki-ikäisille, esikoululaisille sekä alakoululaisille aina ensimmäisestä luokasta kuudenteen luokkaan! Voit myös jakaa lukutuokioon liittyvät omat vinkkisi Facebook-sivullamme!

Kirjan tiedot:
Kirjoittanut ja kuvittanut Mauri Kunnas, kustantanut Otava 1993.

ondemand_video

Katso ja kuuntele lukutuokio tästä:

help_outline

Tehtäviä:

Tehtäviä leikki-ikäisille:

  1. Muistellaan yhdessä keskustellen, miten sadut etenivät. Valitaan toinen saduista ja tehdään yhteinen draamaleikki sadun ja keskustelujen pohjalta. Aikuinen pitää huolen siitä, että leikki etenee. (Ilmaisun monet muodot, kielten rikas maailma)
  2. Keskustelkaa ja piirtäkää kuvat mielestänne hauskasta ja jännittävästä sadun kohdasta. (Ilmaisun monet muodot, kielten rikas maailma)
  3. Kuunnelkaa teemaan sopivi autolauluja Pii-paa-autot, Fröbelin palikoiden Autopesula tai Bussilaulu (videolla hauskat liikkeet, joita voi mallintaa!) Ajellaan musiikin tahdissa vapaasti ympäri tilaa tai voidaan yhdessä keksiä musiikkiin sopivia liikkeitä (esim. autolla kiihdytetään, vaihdetaan renkaat, tankataan bensaa, mennään mäkistä tietä…). Käteen voidaan ottaa kuvitteellinen autonratti (tai askarrella se esimerkiksi kertakäyttölautasesta!). (Kasvan, liikun ja kehityn)
  4. Tee oma satusi Pikku Kakkosen sivulla! (Minä ja meidän yhteisömme)

Tehtäviä esiopetukseen:

  1. Onko sadut Punahilkka ja Tuhkimo ennestään tuttuja? Voitte kuunnella satujen alkuperäisversiot esimerkiksi Yle Areenasta: Punahilkka ja Tuhkimo. Millä tavoin Mauri Kunnaksen satu eroaa alkuperäisestä sadusta? Mitä samaa saduissa on? (Kielten rikas maailma)
  2. Miettikää sadun keskeisiä tapahtumia ja piirtäkää/kirjoittakaa niitä ylös. Tehkää valitsemastanne kohdasta näytelmä tai näytelkää kohtauksia pantomiimina niin, että muut arvaavat, mikä kohtaus sadusta on kyseessä. (Ilmaisun monet muodot)
  3. Millaisia äänitehosteita kuuntelemaasi satuusi mielestäsi sopisi? Äänittäkää satuihin sopiva äänimaisema. Voitte hyödyntää valmiita äänitehosteita Ylen tehostosta tai Papunetin äänipankista. Voitte myös tehdä sadusta mainostrailerin, joka johdattelee sadun tarinaan ja tunnelmiin äänitehosteita hyödyntäen. (Minä ja meidän yhteisömme)

Tehtäviä koululaisille:

  1. Valitse toinen kirjan saduista ja vertaile sitä alkuperäiseen Punahilkka tai Tuhkimo satuun. Mitä samaa ja mitä eroa kuulemassasi sadussa oli verrattuna alkuperäiseen tarinaan? Kirjoita esimerkiksi vihkon sivulle vierekkäin otsikot “samaa” ja “eroa” ja kirjoita otsikoiden alle luettelot asioista joita keksit. (Esim. äidinkieli ja kirjallisuus)
  2. Kirjassa oli useita erilaisia autoja. Käytä mielikuvitustasi ja piirrä unelmiesi auto! (Esim. kuvataide)
  3. “Tämä ei ole mikään tavallinen auto. Se kulkee pelkällä vedellä ja sen pakokaasu on vesihöyryä”. Mieti mahdollisimman monta tapaa, jolla automatkat voisi korvata tai tehdä ekologisemmin! Jaa ideasi esimerkiksi luokkakavereiden kesken. (Esim. ympäristöoppi, kestävä kehitys)
  4. Mauri Kunnas on kirjoittanut kirjoja yli 40 vuoden ajan. Selvitä, mistä aiheista hän on kirjoittanut. Minkä kirjoista haluaisit lukea tai kuunnella seuraavaksi? Miksi? Kirjoita vastauksesi esimerkiksi vihkoon. (Esim. äidinkieli ja kirjallisuus)
  5. Tarkastele Mauri Kunnaksen kirjojen kuvituksia joko kotoa löytyvistä kirjoista tai netistä. Millaisia kuvat ovat? Millaisia elementtejä kuvissa on? Mitä kuvat kertovat? Mitä tunnet kun katsot kuvia? Tee ajatuksistasi esimerkiksi ajatuskartta tai vastaa kysymyksiin kokonaisilla virkkeillä. (Esim. monilukutaito, kuvataide, äidinkieli ja kirjallisuus)