Lukutuokio 28: Adalmiinan helmi

info_outline

Keskiviikkona 29.4. lapsiasiavaltuutettuna toiminut Tuomas Kurttila lukee Sakari Topeliuksen klassikkosadun Adalmiinan helmi. Adalmiinan helmi kertoo prinsessasta, joka saa kummiltaan ristiäisissä lahjakseen helmen, joka tekee hänestä joka päivä yhä kauniimman, viisaamman ja rikkaamman. Jos hän kadottaa helmen, hän voi menettää kaiken helmen mukana saamansa. Toiselta haltijakummiltaan hän saa kuitenkin varmuuden vuoksi lahjaksi lupauksen, jonka mukaan helmen hukkuessa hän saa tilalle hyvän ja nöyrän sydämen. Toinen lahja vaikuttaa vähäpätöiseltä ja turhalta. Vuodet kuluivat ja Adalmiinasta tuli kuin tulikin hyvin kaunis, hyvin rikas ja hyvin viisas. Mutta voi, hänestä tuli myös hyvin, hyvin ylpeä. Mutta mitä tapahtuukaan, kun kruunu helmineen hukkuu ja Adalmiinan elämä muuttuu täysin…

Videon alta löydät kirjaan liittyviä tehtäviä leikki-ikäisille, esikoululaisille sekä alakoululaisille aina ensimmäisestä luokasta kuudenteen luokkaan! Voit myös jakaa lukutuokioon liittyvät omat vinkkisi Facebook-sivullamme!

Kirjoittanut Sakari Topelius

ondemand_video

Katso ja kuuntele lukutuokio tästä:

help_outline

Tehtäviä:

Tehtäviä leikki-ikäisille:

  1. Jäikö jokin tarinan tapahtuma tai henkilö askarruttamaan? Miksi? (Minä ja meidän yhteisömme, kielten rikas maailma)
  2. Askarrelkaa omat kruunut ja leikkikää roolileikkejä tai järjestäkää satukutsut! Kruunuaskartelusta ideoita esimerkiksi Käsityökekkerit-sivulta ja täältä. (Ilmaisun monet muodot)
  3. Kuunnelkaa Adalmiinan helmi -satunäytelmän kappale. Piirrä tai maalaa, mitä musiikista sinulle tulee mieleen. (Ilmaisun monet muodot)

Tehtäviä esiopetukseen:

  1. Saduilla on tyypillisesti onnellinen loppu, johon sisältyy kuitenkin yleensä aina jokin opetus. Adalmiinan helmessä oli opetuksena: “Kaunis, kaunis on Adalmiinan helmi, mutta paljon kauniimpi on nöyrä sydän!” Mitä tällä mielestäsi tarkoitetaan? Keskustelun tueksi voidaan kuunnella Adalmiinan helmi -satunäytelmän tunnuslaulu. (Minä ja meidän yhteisömme, kielten rikas maailma)
  2. Sadut perustuvat mielikuvitukseen. Minkälaisia satuolentoja saduissa yleensä esiintyy? (esim. prinsessoja, prinssejä, haltiattaria, keijuja, peikkoja, haltioita, lohikäärmeitä tai jättiläisiä). Valitkaa omat lempisatuhahmonne ja keksikää yhdessä leikki, jossa esitätte jokainen valitsemaanne satuhahmoa! (Ilmaisun monet muodot)
  3. Tarinan luki lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila. Ottakaa yhdessä selvää, mitä tällä tarkoitetaan ja millaisia tehtäviä lapsiasiavaltuutetulla on? Tämän jälkeen kuunnelkaa ja katsokaa video “Lapsella on oikeus”. Harjoitelkaa ja tehkää perässä videolla näkyvä tanssi! (Minä ja meidän yhteisömme, kasvan liikun ja kehityn)
  4. Saduissa on usein vastakohtia, esimerkiksi kiltti kuningatar ja ilkeä kuningatar. Miettikää yhdessä näille sanoille vastakohdat: arka (-rohkea), vahva (-heikko), iloinen (-surullinen), kuuma (-kylmä), rauhallinen (-äänekäs). Keksittekö muita vastaavia vastakohtia? (Kielten rikas maailma)

Tehtäviä 1.-2.-luokkalaisille:

Valitse kysymyksiin oikea vastaus sen alla olevista vaihtoehdoista kuulemasi sadun mukaan. Kirjoita alla olevat numerot ylös ja merkitse numeron viereen kysymyksen oikea vastaus. (Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T5)

  1. Kuinka monta sisarusta Adalmiinalla oli?
    kaksi
    ei yhtään
    seitsemän
  2. Minkä Adalmiina sai lahjaksi ristiäisissä?
    lusikan
    kirjan
    helmen
  3. Mihin helmi laitettiin?
    rasiaan
    kruunuun
    pankkiin
  4. Minne helmi katosi?
    lähteeseen
    kaivoon
    heinikkoon
  5. Mitä Adalmiinalle tapahtui kun helmi katosi?
    hän muuttui sammakoksi
    hän unohti kaiken
    hän vaipui uneen
  6. Miten Adalmiina päätyi takaisin kotiin?
    metsämökin vanha mummo vei hänet kotiin
    prinssi tunnisti hänet prinsessaksi
    kruunu sopi hänen päähänsä

    Sadun on kirjoittanut Sakari Topelius. Katso YleAreenasta lyhyt video Sakari Topeliuksen elämästä. Kirjoita sen jälkeen vastaukset seuraaviin kysymyksiin kokonaisilla virkkeillä: Minä vuonna Topelius syntyi? Kuinka vanhana Topelius meni kouluun? Minkä nykyään tunnetun joululaulun sanat Topelius on kirjoittanut? Miksi Topelius on yksi rakastetuimmista kirjailijoistamme? (Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T5)

Tehtäviä 3.-6.-luokkalaisille:

  1. Vastaa kuulemasi sadun pohjalta alla oleviin kysymyksiin. Kirjoita vastaukset kokonaisilla virkkeillä.
    Mitkä kolme lahjaa taikahelmeen sisältyi? Millainen prinsessa Adalmiinasta kasvoi? Mitä Adalmiinalle tapahtui kun helmi katosi? Miten selvitettiin kuka oli kadonnut prinsessa Adalmiina? Mikä oli sadun opetus? (Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T5)
  2. Sadun on kirjoittanut Sakari Topelius. Selvitä tietoja hänestä ja kirjoita löytämäsi asiat esimerkiksi ajatuskarttaan. Voit etsiä vastaukset esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: Mikä oli Topeliuksen virallinen nimi? Koska hän syntyi ja kuoli? Mikä oli hänen ammattinsa? Millaisia vaiheita hänen elämässään oli? Mitkä ovat hänen tunnettuja teoksiaan? Miksi hän on merkittävä henkilö? Millaisia kunnianosoituksia hän on saanut? Löydätkö muuta mielenkiintoista? (Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T7)
  3. Sadun luki entinen lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila. Vieraile Lapsiasiavaltuutetun sivulla, selvitä kuka on nykyinen lapsiasivaltuutettu ja mitä lapsiasiavaltuutettu tekee. Tee luettelo lapsiasiavaltuutetun tehtävistä. Mieti, minkä takia on tärkeää, että Suomessa on lapsiasiavaltuutettu. (Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T7)