Lukutuokio 25: Sinä olet superrakas

info_outline

Perjantaina 24.4. jääkiekkomaalivahti Eetu Laurikainen lukee Ninka Reitun ihastuttavan kirjan Sinä olet superrakas. Sinä olet Superrakas on ihana kirja ison ja pienen välisestä rakkaudesta ja niistä asioista, jotka meidän kaikkien olisi hyvä kuulla erityisesti tähän epävarmaan ja pelottavaankin maailmanaikaan. ”Rakkaus teki minusta rohkean. Uskalsin lentää vaikka kuinka kovaa, uskalsin mennä hurjimpaan huvipuistovekottimeen ja syödä itseni kokoisen hattaran. Yhdessä kaikki pikkuisen pelottavakin oli ihanaa.”

Mitä rakkaus oikein on? Kestääkö se, kun ei ole enää pieni? Tai jos hölmöilee? Tai voiko möröt ajaa tiehensä rakkaudella? Entä kun matkaa maailman ääriin, pysyykö rakkaus mukana? Sinä olet superrakas hymyilyttää, tuo päivään iloa ja se auttaa kertomaan mitä rakkaus on. Rakkaus on supervoima!

Videon alta löydät kirjaan liittyviä tehtäviä leikki-ikäisille, esikoululaisille sekä alakoululaisille aina ensimmäisestä luokasta kuudenteen luokkaan! Voit myös jakaa lukutuokioon liittyvät omat vinkkisi Facebook-sivullamme!

Kirjan tiedot:
Kirjoittanut ja kuvittanut Ninka Reittu, kustantaja Otava 2017

ondemand_video

Katso ja kuuntele lukutuokio tästä:

help_outline

Tehtäviä:

Tehtäviä leikki-ikäisille:

  1. Ketä sinä rakastat? Millaisia asioita sinä tykkäät tehdä rakastamiesi ihmisten kanssa? Askarrellaan yhdessä toivomuspussi. Kirjoitetaan lapsen toiveita pienille lapuille ylös esimerkiksi leikeistä, lauluista tai luettavista kirjoista. Toteutetaan lapsen toiveita aina sopivissa yhteyksissä. (Kielten rikas maailma)
  2. Aikuinen rakentaa tornin esimerkiksi puupalikoista tai duploista. Jokaista palikkaa lisätessä torniin kerrotaan lapselle hänen myönteisistä ominaisuuksista ja vahvuuksistaan. Palikat voidaan lisätä torniin “Rakastan sinua, sillä…”. Lopuksi ihastellaan yhdessä koottua tornia. (Minä ja meidän yhteisömme)
  3. Mitkä asiat sinua (ja kaveriasi!) voisi ilahduttaa tai lohduttaa tilanteissa, joissa harmittaa? Mitkä asiat tuovat iloa ja yhteyttä toisten kanssa? Ilahduttamisen keinoista keskustellaan ja niitä harjoitellaan esimerkiksi leikkien, näytellen, piirtäen. (esim. Kurjasta olosta kertominen aikuiselle, lemmikkieläimen silittäminen, lohdutuksen pyytäminen toiselta, musiikin kuunteleminen…) (Ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme)

Tehtäviä esiopetukseen:

  1. Keksi kirjan pohjalta kolme kysymystä. Keskustellaan ja mietitään vastauksia yhdessä aikuisen kanssa. (Kielten rikas maailma)
  2. Keskustellaan tarinasta. Miltä Pienestä mahtoi tuntua, kun Iso kertoi hänelle rakastavansa häntä? Millaista on sanoa kauniita asioita toiselle? Miksi se on tärkeää? Onko se helppoa vai vaikeaa? (Minä ja meidän yhteisömme)
  3. Sinä olet -hippa. Valitaan hippa. Kun hippa saa jonkun kiinni, kiinnijäänyt jää seisomaan paikalleen. Toiset pelaajat voivat pelastaa kiinnijääneen sanomalla hänestä jotain positiivista (esim. Sinä olet taitava piirtämään, sinun kanssasi on kiva leikkiä). Pelinvetäjä voi myös vapauttaa kaikki kiinniotetut huutamalla “saat olla sinä!” Pelinvetäjä huolehtii, että kaikista sanotaan jotain kivaa ja kaunista. Voidaan myös miettiä miltä tuntuu, kun joku sanoo jotain kaunista. (Kasvan, liikun ja kehityn)
  4. Suunnitellaan sinun ja sinulle tärkeän aikuisen ikioma räppi, runo, lippu, tanssi tai juhla! (Ilmaisun monet muodot)

Tehtäviä koululaisille:

  1. Kirjassa puhuttiin paljon rakkaudesta. Kirjoita viisi asiaa, joista pidät itsessäsi. (Esim. tunnetaidot)
  2. Piirrä paperille ihmisen keho. Pohdi ja merkitse piirtämääsi kuvaan, missä rakkaus tuntuu. Entä missä tuntuvat suru, ilo, viha, pelko ja jännitys? Merkitse nekin kuvaan! (Esim. tunnetaidot)
  3. Kuinka eri kielillä tunnustetaan rakkautta? Selvitä, miten “minä rakastan sinua” sanotaan viidellä eri kielellä. Tai löydätkö jopa 10 eri kieltä? Kirjoita lauseet ylös ja yritä lausua! (Esim. kulttuurinen osaaminen, tiedonhaku)
  4. Millä kaikilla tavoin rakkautta voi ilmaista? Mieti, mikä on sinun ja läheistesi tapa ilmaista rakkautta. Voit pohtia osoitatteko sitä esimerkiksi sanoin vai teoin? Millaisin? Kirjoita ajatuksesi ylös kokonaisin virkkein. (Esim. tunnetaidot)
  5. “Sinulla saa olla omat juttusi ja minulla omani, mutta välillä meidän pitää syödä yhdessä”. Tehkää perheen kanssa yhdessä ruokaa ja syökää kaikki yhdessä saman pöydän ääressä! Voit kattaa pöydän kauniisti ja ottaa vaikka valokuvan ruokahetkestänne. (Esim. itsestä huolehtiminen ja arjen taidot)