Lukutuokio 21: Leo leijona sanoo ei

info_outline

Maanantaina 20.4. NHL-jääkiekkoilija Olli Määttä lukee Nina Pirhosen Leo leijona sanoo ei. Leo Leo on pieni leijona, joka on jo herätessään äreällä tuulella. Kaikki on ihan nurinkurin: aamupalaksi väärää puuroa, ulos pitäisi pukea ulkohousut ja eväsretkellä ei saisi syödä heti munkkia vaikka mieli tekisi. Miksi kaikki kielletään, miksi Leo ei saa päättää ITSE, ihan itse? Harmin aihetta voi olla joskus myös vaikea sanoittaa. Kiukku tulee ja menee ohi, mutta illalla äidin viereen nukahtaessa on kuitenkin taas hyvä ja turvallinen olo. Nina Pirhosen kirjoittama ja kuvittama kirja käsittelee tunnetaitoja ja kiukkua lempeästi ja se on mitä mainion kirja uhmakauden myrskyisistä tunteista!

Videon alta löydät kirjaan liittyviä tehtäviä leikki-ikäisille, esikoululaisille sekä alakoululaisille aina ensimmäisestä luokasta kuudenteen luokkaan! Voit myös jakaa lukutuokioon liittyvät omat vinkkisi Facebook-sivullamme!

Kirjan tiedot:
Kirjoittanut ja kuvittanut Nina Pirhonen, kustantanut Otava 2019

ondemand_video

Katso ja kuuntele lukutuokio tästä:

help_outline

Tehtäviä:

Tehtäviä leikki-ikäisille:

  1. Voit piirtää vaikkapa kuvan tai tehdä oman kirjan joko Leo Leijonan tai omasta EI-päivästäsi. Vai onko sinulla kenties tänään KYLLÄ-päivä? Millainen piirros siitä syntyy? Voit myös kertoa piirtämästäsi kuvasta tarinan ja jos aikuinen kirjoittaa sen ylös, niin sehän on jo pieni kirja! (Minä ja meidän yhteisömme, ilmaisun monet muodot)
  2. Montako leijona-aiheista laulua tai runoa keksit? Voit laulaa ainakin Leijonaa mä metsästän -laulua! Löytyykö jokin jääkiekkoaiheinen leijonalaulu? Voit keksiä myös leijonalaulun tai -runon ihan itse! (Kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot)
  3. Leo Leijonan kiukkupuuska -leikki. Istutaan lattialla silmät kiinni. Aikuinen antaa ohjeita, jonka mukaan lapsi eläytyy. “Leo Leijona on tyyni” = Istutaan hievahtamatta ja äänettömästi paikallaan, silmät voivat olla kiinni. “Leo Leijona alkaa kiukustua” = Heilutetaan ylävartaloa hiljaa eteen ja taakse. “Leo Leijona saa kiukkupuuskan” = Avataan silmät, heilutaan sivulta toiselle niin, että pylly irtoaa lattiasta, kopistellaan jaloilla lattiaan ja taputetaan käsiä jokainen omaan tahtiin. “Leo Leijonan kiukkupuuska alkaa laantua” = Tehdään edelliset ohjeet takaperin. Leikissä voidaan myös pohtia, mikä omalla kohdalla voisi helpottaa kiukkupuuskia ja miten sillon voisi toimia. (Ilmaisun monet muodot, kasvan, liikun ja kehityn)

Tehtäviä esiopetukseen:

  1. Keskustelu kirjan pohjalta: Milloin sinulla on ollut samanlainen EI-päivä kuin Leolla? Miten kaverista voi huomata, jos hänellä on joskus EI-päivä? Voiko aikuisella olla joskus EI-päivä? Mikä sinua auttaa EI-päivänä tai miten voit auttaa kaveria, jos hänellä on EI-päivä? (Kielten rikas maailma)
  2. Tee itse omat tunnekortit tai käy tulostamassa vaikka ilmaiset MAHTI-tunnekortit . Tutkikaa yhdessä tunnekortteja ja keskustelkaa mitä tunteita korteista löytyy. Voit myös miettiä, mitä tunteita Leo tunsi kirjassa tai mitä tunteita itse olet kokenut päivän tai viikon aikana. Osan korteista voi laittaa myös seinälle, ja niiden avulla voi keskustella omista tunteistaan tai niihin voi palata erilaisia tunteita kohdatessa. Korttien avulla voidaan esittää myös pantomiimia, jossa jokainen vuorollaan esittää kortin tunteen muille. Muiden tehtävänä on arvata mistä tunteesta on kyse. Arvaamisen jälkeen voidaan yhdessä pohtia, mikä lapsen esityksessä toi tietyn tunteen esille ja esim. miltä tunne tuntuu omassa kehossa. (Minä ja meidän yhteisömme, ilmaisun monet muodot)
  3. Tutustutaan kotoa löytyvien kirjojen tai tällä hetkellä ilmaiseksi ladattavan Lukulumo-sovelluksen kautta löytyvien kuvakirjojen kuviin. Millaisia tunteita kirjojen kuvista löytyy? Voidaan myös miettiä, missä tilanteessa kirjan hahmo on ja selviääkö kuvasta syy tunteeseen. (Minä ja meidän yhteisömme, kielten rikas maailma)

Tehtäviä alkuopetukseen:

  1. Mieti sanontoja tai sananlaskuja, joissa on sana “ei”. Entä tiedätkö sanontoja tai sananlaskuja, joissa käytetään sanaa “kyllä”? Kirjoita paperille sanat “kyllä” ja “ei” ja kirjoita alle keksimäsi sanonnat tai sananlaskut. (Esim. äidinkieli ja kirjallisuus)
  2. Mieti seuraavia kysymyksiä ja kirjoita vastauksesi kokonaisin lausein: Onko sinulla joskus “ei-päiviä”? Millaisia tunteita ei-päivinä voi tuntea? Entä mikä sinua auttaa ei-päivänä tai miten sinä voisit auttaa, jos kaverilla on ei-päivä? (Esim. tunnetaidot, äidinkieli ja kirjallisuus)
  3. Mieti sanontoja tai sananlaskuja, joissa kuvataan tunteita. Esimerkiksi polttaa päreet tai kateudesta vihreä. Voit pyytää aikuista avuksesi! Kuinka monta keksitte? (Esim. tunnetaidot, äidinkieli ja kirjallisuus)
  4. Pohdi ja kirjoita, mikä oli kirjan sanoma. Mitä kirjasta voi oppia? Entä kenelle suosittelisit kirjaa? (Esim. äidinkieli ja kirjallisuus)
  5. Tiedätkö kuka on kirjan lukenut Olli Määttä? Suunnittele Olli Määtän haastattelu. Selvitä hänestä ensin taustatietoja ja mieti sen jälkeen kysymyksiä, joita voisit hänelle esittää. Voit myös keksiä itse vastaukset kysymyksiisi. (Esim. äidinkieli ja kirjallisuus)