Lukutuokio 20: Jellona toinen

info_outline

Perjantaina 17.4. jääkiekkoilija Mikko Kalteva lukee Anne Vaskon kirjan Jellona toinen. “Mitä rikki menneelle pehmolelulle tapahtuu? Joutaako se rojukoppaan? Voiko joku tulla ja korvata sen? TOINEN JELLONA?! Eihän se ole mahdollista! Vai onko sittenkin?” Pehmolelut Jellona, Hirvonen ja Pii ovat parhaita ystäviä keskenään ja mahtuvat kaikki saman peiton alle nukkumaan. Ainakin melkein. Jellonalle tulee riitaa ystäviensä Hirvosen ja Piin kanssa, jonka seurauksena Jellonan häntä repeää kesken painin. Jellona on suurten kysymysten äärellä, entä jos hän ei enää kelpaakkaan leikkikaveriksi? Anne Vaskon palkittu hahmo ilahduttaa ja opettaa arvokkaita taitoja yhdessä leikkimisen taidoista ja itsensä hyväksymisen tärkeydestä.

Videon alta löydät kirjaan liittyviä tehtäviä leikki-ikäisille, esikoululaisille sekä alakoululaisille aina ensimmäisestä luokasta kuudenteen luokkaan! Voit myös jakaa lukutuokioon liittyvät omat vinkkisi Facebook-sivullamme!

Kirjan tiedot:
Kirjoittanut ja kuvittanut Anne Vasko, kustantaja WSOY 2012

ondemand_video

Katso ja kuuntele lukutuokio tästä:

help_outline

Tehtäviä:

Tehtäviä leikki-ikäisille:

  1. Jellona, Hirvonen ja Pii ovat pehmoleluja. Valitse joku pehmolelusi ja esittele se kenelle haluat. Voitte ottaa videon pehmolelun esittelystä ja lähettää sen esimerkiksi isovanhemmille. Voitte tehdä esittelyt myös toisistanne tai henkilöstä, jolle haluatte videon lähettää.
  2. Millaisista leikeistä pehmolelusi pitää? Onko sillä joitakin supervoimia? Mikä on ihaninta pehmolelussasi? ( Kielten rikas maailma, ilmaisun monet muodot)
  3. Mitä leikkejä kirjasta löytyi? Millaisista leikeistä sinä pidät? Leikitään kirjasta löytyviä ja lapsen ehdottamia leikkejä. ( Ilmaisun monet muodot)
  4. Tarinassa Jellonan häntä risahti rikki. Keskustellaan yhdessä: Leikitkö rikkoontuneilla leluilla? Kuinka lelut menevät rikki? Saako leluja rikkoa? Kannattaako aina ostaa uutta? Voiko leluja korjata? Miten Jellonaa voisi auttaa saamaan häntä ehjäksi? Voidaan myös leikkiä nallesairaalaa tai etsiä löytyykö omista leluista rikkinäisiä leluja. Voiko niitä korjata? ( Tutkin ja toimin ympäristössäni, minä ja meidän yhteisömme)
  5. Lauletaan ja leikitään yhdessä Leijonaa mä metsästän –laulua ( Ilmaisun monet muodot)

Tehtäviä esiopetukseen:

  1. Jellona, Hirvonen ja Pii ovat pehmoleluja. Suunnittele ja piirrä oma pehmolelusi! Millainen se olisi? Onko se iso vai pieni? Minkä värinen? Miten se ääntelee? Osaako se puhua? Mitä se tekee päivisin tai öisin? Mikä sen nimi on?
  2. Tarinassa Jellona kuvaili itseään: “Olen maailman ihanin haliomppu ja pehmopomppu.. Minä olen hassumpi ja hurjempi kuin yksikään sirkuseläin.. ja tiukan paikan tullen sata kertaa häntääni nopeampi!”. Keksi, miten sinä kuvailisit pehmoleluasi. ( Ilmaisun monet muodot, kielten rikas maailma)
  3. Tarinassa Jellona kertoi, miten toisinaan syntyy riitaa ja silloin sanoista tulee TYHMIÄ, PÖNTTÖJÄ, PÖHLÖJÄ ja RÖH. Keksitään ja luokitellaan erilaisia sanoja esimerkiksi tyhmät sanat, kivat sanat, ystävälliset sanat, hassut sanat… Kirjoitetaan sanat ylös. Tutkitaan sanoja. Mikä sanoista on pisin, entä lyhin? Millä kirjaimilla sanat alkavat, mihin loppuvat? Monta kirjainta sanassa on? Miten sana tavutetaan, monta tavua sanassa on? ( Kielten rikas maailma)
  4. “Sanoilla ei voi korjata häntää, mutta niistä on ihmeesti apua”. Mitä Jellona mahtoi tarkoittaa tällä lauseella? Oletko sinä joskus tsempannut kaveriasi, missä tilanteessa ja miten? ( Minä ja meidän yhteisömme)
  5. Kädentyöt kirjan pohjalta: Tilkkuaskartelut ja ristipistojen harjoittelua, sormivirkkauksen opettelua (tehdään “jellonan hännät” häntähippaan), suunnitellaan ja tehdään oma pehmolelu esimerkiksi sukasta. ( Ilmaisun monet muodot)

Tehtäviä alkuopetukseen:

  1. Kirjan Jellona, Hirvonen ja Pii ovat pehmoleluja. Valitse kotoa jokin pehmolelu ja kirjoita oma tarina pehmolelusi seikkailuista. Voit myös kertoa keksimäsi tarinan aikuiselle ja pyytää häntä auttamaan tarinan kirjoittamisessa. ( Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T9)
  2. Lue pehmolelulle ääneen jotakin kirjaa 10 minuuttia! ( Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T5)
  3. Kirjassa pehmolelu Jellonan häntä meni rikki. Tiedätkö sinä, miten kotona syntyvät jätteet kuuluu kierrättää? Testaa tietosi Papunetin kierrätyspelissä. ( Esim. OPS: ympäristöoppi T3)

Tehtäviä 3.-6.-luokkalaisille:

  1. Etsi kotoa jokin rikkinäinen lelu, vaate tai muu esine. Suunnittele sille uusi käyttötarkoitus. Miten sitä voisi hyödyntää uudelleen? Piirrä suunnitelmasi paperille. Jos mahdollista, toteuta suunnitelmasi! ( Esim. OPS: ympäristöoppi T3)
  2. Kirjassa sanottiin: “sanoilla ei voi korjata häntää, mutta niistä on kyllä apua”. Keksi tilanteita, joissa sanat voivat auttaa. Piirrä yhdestä tilanteesta sarjakuva. ( Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T10, tunnetaidot)
  3. Poimi kirjasta hauskoja ja leikkisiä sanoja. Kirjoita sanat ylös ja muodosta runo, jossa käytät valitsemiasi sanoja. ( Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T10, T13)