Lukutuokio 23: Prinsessa Pikkiriikin kootut tuhmuroinnit

info_outline

Keskiviikkona 22.4. näyttelijä Henri Halkola lukee Hannele Lampelan hulvattoman hauskaa tarinaa Prinsessa Pikkiriikistä. “Joko tunnet Prinsessa Pikkiriikin? Etkö? No, pian tulet tuntemaan! Prinsessa Pikkiriikki on pieni rämäpää, joka aina välillä tuhmuroi enemmän tai vähemmän tahattomasti. Hän on sitä mieltä, että prinsessa voi olla, jos siltä tuntuu. Kun Pikkiriikki pistää tuulemaan, apunaan hänellä on myös hänen koira, joka ei ole mikä tahansa koira vaan taikakoira nimeltä Makkara. Pikkiriikki pukee ylleen tyllihameen ja kumpparit ja taikoo aikuiset Himpskattiin määräilemästä!”

Videon alta löydät kirjaan liittyviä tehtäviä leikki-ikäisille, esikoululaisille sekä alakoululaisille aina ensimmäisestä luokasta kuudenteen luokkaan! Voit myös jakaa lukutuokioon liittyvät omat vinkkisi Facebook-sivullamme!

Kirjan tiedot:
Kirjoittanut Hannele Lampela, kuvittanut Ninka Reittu, kustantaja Otava 2018

ondemand_video

Katso ja kuuntele lukutuokio tästä:

help_outline

Tehtäviä:

Tehtäviä leikki-ikäisille:

  1. Pikkiriikki ei mitään muuta toivo, kuin että hän voisi lähettää kaikki aikuiset Himpskattiin määräilemästä, jotta hän saisi elää niin kuin haluaa: syödä joka päivä suklaapuuroa eikä tarvitsisi käyttää kurahousuja ikinä. Saisi katsoa muumeja ihan liikaa ja liian läheltä telkkaria, kaivella äidin meikkejä ja vaatekaappia ja mennä ulos ilman kenkiä! Piirrä/maalaa/keskustele: Mitä sinä tekisit, jos saisit määrätä kotona? (kun aikuiset ovat Himpskatissa). Keskustelkaa: Mitä erilaisia sääntöjä on, miksi? Onko vaan lapsilla sääntöjä? (Minä ja meidän yhteisömme, ilmaisun monet muodot)
  2. Makkaran ei tarvitse kuin laittaa häntänsä taikomisasentoon, nuuskuttaa kolme kertaa ilmaa, pyöriä kaksitoista kertaa ympäri ja pyöräyttää oikea taikavääkylä nurmikolle ja taika on valmis! Kuinka taikakoira oikein taikoi? Toistetaan perässä ja näytellään taikakoiran taikomistyyli. Suunnitellaan oma taikomistyyli (tai vaikka taikomistanssi!). Pohditaan, mitä kukin haluaisi taikoa. Askarrellaan taikasauva esimerkiksi luonnonmateriaaleista ja leikitään kapteeni käskee -leikkiä taikasauvan avulla. Pohditaan, mitä maasta ja luonnosta saa ottaa (jokamiehenoikeudet) ja onko luonnosta taikasauvan materiaalin ottaminen varastamista? Kuka omistaa risut ja kävyt? (Ilmaisun monet muodot, tutkin ja toimin ympäristössäni)
  3. Kerro omin sanoin kirjan paras kohta. (Kielten rikas maailma)

Tehtäviä esiopetukseen:

  1. Vertaa itseäsi kirjan päähenkilöön Prinsessa Pikkiriikkiin. Mitä eroja ja samanlaisuuksia teissä on? (Tutkin ja toimin ympäristössäni, minä ja meidän yhteisömme)
  2. Millaisia tunteita tarinassa oli? Voitte ottaa avuksenne esimerkiksi Mahti-tunnekortit. Valitkaa vuorotellen tunne, joka esitetään ilmeillä ja keholla ilman sanoja. Toisen tehtäväksi jää arvata, mikä tunne on kyseessä. (Minä ja meidän yhteisömme, ilmaisun monet muodot)
  3. Kuvittele, että Prinsessa Pikkiriikki on lähdössä matkalle. Piirrä hänen matkatavaransa. (Ilmaisun monet muodot)

Tehtäviä koululaisille:

  1. Tarinassa todetaan, että pitää olla kiltisti. Mutta mitä on kiltisti? Pohdi asiaa ja kirjoita ajatuksesi ylös kokonaisilla virkkeillä. (Esim. äidinkieli ja kirjallisuus)
  2. Mitä tekisit, jos saisit päivän ajan päättää itse kaikesta? Piirrä paperille kuvia itse päättämäsi päivän tapahtumista, tai kirjoita päivästä tarina. (Esim. äidinkieli ja kirjallisuus)
  3. Valitse kirjan hauskin kohta ja tee siitä piirustus! Voit myös keksiä, millä toisella tapaa kirjan tarina olisi voinut jatkua hauskan kohdan jälkeen ja kirjoittaa siitä oman versiosi. (Esim. kuvataide, äidinkieli ja kirjallisuus)
  4. Prinsessa Pikkiriikki kertoi olevansa luonteeltaan kiltti, mutta tuhma. Minkälainen sinä olet luonteeltasi? Kirjoita paperin keskelle oma nimesi ja kirjoita sen ympärille sinun omia luonteenpiirteitäsi. Voit myös miettiä, millaisissa tilanteissa kyseiset luonteenpiirteesi näkyvät. (Esim. tunnetaidot)
  5. Prinsessa Pikkiriikin päivässä esiintyi monenlaisia tunteita. Millaisia tunteita sinä olet viime aikoina kokenut? Entä mitä tunteita koet opiskellessa? Kirjoita ranskalaisin viivoin luettelot viime aikaisista tunteistasi eri tilanteissa. (Esim. tunnetaidot)
  6. Mieti erilaisia asioita, joita on kiva tehdä kotona ja joista sinulle tulee hyvä mieli. Kirjoita ne ylös ja jaa vinkkisi kavereillesi! (Esim. tunnetaidot)