Lukutuokio 16: Jänis ja siili

info_outline

Alla olevalla videolla näyttelijä Henri Halkola lukee Grimmin veljesten opettavaiden sadun Jänis ja siili.

Videon alta löydät kirjaan liittyviä tehtäviä leikki-ikäisille, esikoululaisille sekä alakoululaisille aina ensimmäisestä luokasta kuudenteen luokkaan! Voit myös jakaa lukutuokioon liittyvät omat vinkkisi Facebook-sivullamme!

ondemand_video

Katso ja kuuntele lukutuokio tästä:

help_outline

Tehtäviä:

Tehtäviä leikki-ikäisille:

  1. Mietitään, mitä eläimiä sadussa oli ja miten ne liikkuvat. Mietitään myös muiden eläinten liikkumatapoja. Tehdään temppurata, jota liikutaan eri eläinten tavoin. ( Ilmaisun monet muodot, kasvan liikun ja kehityn)
  2. Piirretään siili ja liimataan havunneulasista piikit. Askarrellaan siili kävyistä tai paperirullasta. Siili tai jänis voidaan tehdä myös luonnossa niin, että kerätään maasta löytyvää materiaalia ja asetellaan ne hienoksi taideteokseksi! ( Ilmaisun monet muodot)
  3. Luetaan Sii sii siili -loru (sanat Henna Leisiö) ja keksitään yhdessä loruleikkiin sopivat liikkeet. ( Ilmaisun monet muodot, kielten rikas maailma)

“Sii Sii Siili, metsikössä hiipi x 4. Ojan yli loikki, piikki meni poikki!
Sii Sii Siili, metsikössä hiipi x 4. Kiven päälle kiipesi, mitä siellä huomasi? karhun, HUIII!
Sii Sii Siili, metsikössä hiipi x 4. Pyörii tuulen mukana, ilma viuhui korvissa!
Sii Sii Siili, metsikössä hiipi x 2. Lammessa on liukas jää, siellä siili viilettää!”

Tehtäviä esiopetukseen:

  1. Mitä mieltä sinä olet, tekikö siili mielestäsi sadussa oikein? Mikä sinun mielestäsi saattoi olla syynä sille, että siili huijasi jänistä? Olisiko jänis voinut toimia sadun alussa jotenkin toisin? ( Minä ja meidän yhteisömme)
  2. Ongelmanratkaisu: Miten siili voisi ihan oikeasti voittaa jäniksen? Onko se mahdollista? ( Tutkin ja toimin ympäristössäni)
  3. Mikä sinulle jäi erityisesti mieleen sadusta? Piirrä tai maalaa. ( Ilmaisun monet muodot)
  4. Mietitään yhdessä reitti, joka juostaan. Lasketaan juoksukerrat ja verrataan omien juoksujen määrää siilin juoksemaan 74 kertaan. Onko se paljon vai vähän? ( Tutkin ja toimin ympäristössäni, kasvan liikun ja kehityn)
  5. Sadussa kuvaillaan, miten jänis “laukkasi kuin vihuri niin että korvat oli lentää päästä!”. Keksitään vastaavia kuvailuja ja jatketaan lausetta: “Minä juoksen niin…” ( Kielten rikas maailma)
  6. Selvitetään, miltä metsäjänis näyttää talvisin ja kesäisin? Mikä merkitys suojavärillä on? ( Tutkin ja toimin ympäristössäni)

Tehtäviä koululaisille:

  1. Jänis ja Siili on yksi Grimmin veljesten tunnetuista Grimmin saduista. Selvitä, koska Grimmin veljekset ovat eläneet. Entä tiedätkö muita Grimmin satuja? Selvitä, mitä muita Grimmin satuja on. Mikä niistä on suosikkisi? ( Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T7)
  2. Mitä ajattelet siilin ja jäniksen toiminnasta sadussa? Kuka sadussa toimi mielestäsi väärin ja miksi? Mikä sinun mielestäsi saattoi olla syynä sille, että siili huijasi jänistä? ( Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T5, T6)
  3. Mitkä sinusta olivat sadun kolme mielenkiintoisinta lausetta? Kirjoita lauseet ylös ja perustele, miksi valitsit juuri ne. ( Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus T6)
  4. Kuvita jokin kirjan kohta. ( Esim. OPS: kuvataide T3)