Lukutuokio 10: Molli ja kumma

info_outline

Alla olevalla videolla jääkiekkoilija Eetu Laurikaisen lukee Katri Kirkkopellon kirja Molli ja kumma.

Katri Kirkkopellon ihastuttava Molli ja Kumma -kirja jatkaa ensimmäisen Molli -kirjan tavoin ystävyyden pohdintaa. Mollin puutarhaan on ilmestynyt jotain kummallista. Selvittäessään kummallisen olennon salaisuutta Molli ja Sisu joutuvat pohtimaan pelkoa, rohkeutta, kuvitelma ja ennakkoluuloja. Heidän ystävyytensä joutuu koetukselle. Mollin mielestä Kumma on jotain niin lumoavaa, Pikku Sisu puolestaan tuntee olonsa loukatuksi ja hylätyksi kummallisen möykyn viedessä hänen parhaan ystävänsä kaiken huomion. Löytyykö Mollin puutarhasta tilaa kaikille kolmelle? Joskus voi tuntua vaikealta ja pelottavaltakin avata sydämensä uusille ystäville, mutta Molli ja Sisu osoittavat, että pelkäämisessä ei ole mitään väärää ja että joskus sydämessä voi olla niin täyttä, ettei sinne sillä hetkellä mahdu uusia ystäviä, mutta toisaalta pieneenkin sydämeen voi mahtua monta rakasta henkilöä.

Molli ja Kumma on kauniisti kerrottu tarina ystävyydestä, mustasukkaisuudesta ja erilaisuudesta. Kirjan pohjalta voikin käydä monenlaisia keskusteluja. Videon alta löydät kirjaan liittyviä tehtäviä leikki-ikäisille, esikoululaisille sekä alakoululaisille aina ensimmäisestä luokasta kuudenteen luokkaan! Voit myös jakaa oman vinkkisi Facebook-sivullamme!

Kirjan tiedot:
Kirjoittanut ja kuvittanut Katri Kirkkopelto, kustantaja Lasten Keskus 2018.

ondemand_video

Katso ja kuuntele lukutuokio tästä:

help_outline

Tehtäviä:

Tehtäviä leikki-ikäisille

  1. Tarinassa Molli kutsui Sisua erityisen tärkeäksi ystäväksi ja Sisu puolestaan kehui Mollia rohkeaksi, josta hänelle tuli hyvä mieli. Millaisia kauniita asioita sinä voisit sanoa ystävällesi? Miten ystävälle voi kertoa ja näyttää, että hän on ystäväsi? ( Minä ja meidän yhteisömme)
  2. “Molli murjotti niin hyvin kuin vain osasi. Se painoi otsansa kurttuun ja loi kiukkuisia katseita alta kulmain. Se laittoi suun tiukaksi viivaksi ja huokaili, syvään ja raskaasti.” Kokeile Mollin murjotustyyliä. Mikä on oma murjotustyylisi? ( Ilmaisun monet muodot)
  3. Kuka oli Kumma ja minne se oli matkalla? Voisiko Kumma eksyä myös teidän kotiinne? Pohtikaa, millaisessa ympäristössä Kumma voisi viihtyä. Miettikää mitä materiaaleja käyttäisitte pesän rakentamiseen ja rakentakaa Kummalle esimerkiksi pahvilaatikkoon oma pesä. Voitte myös jatkaa leikkiä siten, että pesään ilmestyy aikuisen kirjoittamia viestejä Kummalta tai voitte tehdä muovailuvahasta tai taikataikinasta oman kummallisen otuksen pesään asumaan. ( Ilmaisun monet muodot)

Tehtäviä esiopetusikäisille

  1. Mollin sydämessä tuntui painavalta. Mitä tällä tarkoitetaan? Miltä se tuntuu tai näyttää? Voiko sitä piirtää?
  2. Tarinan lopussa oli runo “Ei ystävyyttä rikki saa, kun toinen toistaan arvostaa. Ei ystävää voi omistaa, se muitakin saa rakastaa.” Mitä runolla sinun mielestäsi tarkoitetaan? Voitte myös ideoida oman runon! ( Ilmaisun monet muodot, minä ja meidän yhteisömme)
  3. Välillä ystävien välillä tulee riitoja, kuten tarinassa Mollille ja Sisulle. Keskustellaan lapsen kanssa tilanteista, joissa on tullut riitaa. Aikuinen esittää esimerkiksi pehmolelujen avulla jonkun joko keskustelussa esiin tulleista tilanteista tai jonkun uuden tilanteen, jossa lapselle annetaan mahdollisuus tulla itse ratkaisemaan riitatilanne ja kertoa/esittää, miten tilanne voisi edetä. ( Ilmaisun monet muodot)
  4. Harjoitellaan peilin edessä sankariasentoja samoin kuten Molli. Voidaan myös tehdä parin kanssa liikkeet peilinä niin, että seistään vastakkain ja vuorollaan kumpikin matkii ja peilaaa toisen asennot ja ilmeet. Mikä on sinun sankariasentosi? Mikä asento ilmentää rohkeutta? Millä tavoin rohkeutta saa kerättyä? Miten pelon voi karkoittaa? ( Ilmaisun monet muodot)

Tehtävä alakoululaisille

  1. Miltä Kumma oikein mahtoi näyttää? Millä tavalla häntä kuvailtiin kirjassa? Piirrä kuva Kummasta kuulemasi ja mielikuvituksesi pohjalta! ( Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus, kuvataide)
  2. Kirjassa kerrottiin: “Molli murjotti niin hyvin kuin osasi. Se painoi otsansa kurttuun ja loi kiukkuisia katseita alta kulmain. Se laittoi suun tiukaksi viivaksi ja huokaili, syvään ja raskaasti.” Mitä sinussa tapahtuu kun olet vihainen? Miten näytät sen ja kenelle? Millä keinoin ärtymyksen tunteesta pääsee yli? Mitkä ovat sinun vinkkisi tilanteeseen, jossa oikein suututtaa? ( Esim. tunnetaidot)
  3. Kirjan lopussa oli runo ystävyydestä: “Ei ystävyyttä rikki saa, kun toinen toistaan arvostaa. Ei ystävää voi omistaa, se muitakin saa rakastaa.” Jatka kirjan runoa toisella säkeistöllä, tai keksi kokonaan oma runo ystävyydestä. (→ Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus)
  4. Molli aloitti kirjoittamaan kirjettä erityisen tärkeälle ystävälle. Kirjoita kirje jollekin sinulle tärkeälle henkilölle. Voit kertoa kirjeessä esimerkiksi jonkin yhteisen muistonne, mitä olet itse tehnyt tai ajatellut viime aikoina ja mikä on parasta henkilössä, jolle kirjeen kirjoitat. Mieti myös miten kirje on hyvä aloittaa ja lopettaa. (→ Esim. OPS: äidinkieli ja kirjallisuus)