Lukutuokio 6: Hirvivaarin ihmeellinen löytö

info_outline

Alla olevalla videolla jääkiekkoilija Joonas Nättinen lukee Mila Teräksen kirjan “Hirvivaarin ihmeellinen löytö.”

“Hirvivaari löytää metsänlaidasta kummallisen möykyn. Se nostaa löydön sarviensa varaan ja lähtee kyselemään vastaantulijoilta, mikä ihme tuo möhkäle oikein voisi olla. Puutarhatontut, karhunpennut, kuuluisa Kaisa Kärpänen ja lammen rannalla kahisteleva Tuultenpurtaja kertovat oman arvionsa, mutta lopulta Hirvivaari taitaa ratkaista arvoituksen ihan itse. Valloittava kuvakirja saa pienen lukijan miettimään luonnon ihmeitä ja huomaamaan, miten monin tavoin maailmaa voi katsella.”

Hirvivaarin ihmeellinen löytö -kirja mahdollistaa keskustelut niin ystävyydestä kuin kevään merkkien tutkimisesta. Videon alta löydät kirjaan liittyviä tehtäviä leikki-ikäisille, esikoululaisille sekä alakoululaisille aina ensimmäisestä luokasta kuudenteen luokkaan! Voit myös jakaa oman vinkkisi Facebook-sivullamme!

Kirjan tiedot:
Kirjoittanut Mila Teräs, kuvittanut Terese Bast, kustanaja Karisto 2019

ondemand_video

Katso ja kuuntele lukutuokio tästä:

help_outline

Tehtäviä:

Tehtäviä leikki-ikäisille

  1. “Sinä olet ihana”, “Minä pidän sinusta”, “Sinä olet minulle tärkeä”. Miltä siilistä mahtoi tuntua kuullessaan Hirvivaarin sanat? Millaisia kauniita asioista sinä voisit sanoa siilille tai ystävällesi? ( Minä ja meidän yhteisömme)
  2. Tarinassa Hirvivaari kertoo siilille, että siili on hänelle tärkeä. Kuka sinulle on tärkeä? Ilahduta sinulle tärkeää ihmistä askartelemalla hänelle vaikkapa kortti. ( Minä ja meidän yhteisömme)
  3. Hirvivaari tapaa kirjassa karhuja, harakan, kärpäsen ja siilin. Keskustelkaa, mitä muita eläimiä voi tavata Suomen luonnossa/metsissä? Voit kertoa tai vaikka piirtää eläimiä. Lisäksi voidaan leikkiä arvuutteluleikkiä keksityistä eläimistä joko sanallisesti kuvaillen (kuvailun apuna voidaan käyttää kuvia eläimistä) tai näytellen ja äännellen erilaisia eläimiä. ( Tutkin ja toimin ympäristössäni)

Tehtäviä esiopetukseen

  1. Miten vastaantulijat suhtautuivat Hirvivaarin kuljettamaan möykkyyn? Olisivatko he voineet toimia jotenkin toisin? Voitte myös tutustua Värinauttien sivulta löytyvään “aakkoset ystävyydestä” -julisteeseen ja miettiä sen avulla, kuinka vastaantulijat olisivat voineet kohdata yställisemmin Hirvivaarin ja möykyn. ( Minä ja meidän yhteisömme)
  2. Mitä sinä olisit sanonut tai tehnyt kohdatessasi Hirvivaarin ja möykyn? ( Minä ja meidän yhteisömme)
  3. Mikä hetki tarinasta jäi sinulle erityisesti mieleen? Voit myös miettiä, miten tarina jatkuisi ja mitä Hirvivaari ja siili tekisivät seuraavaksi. Voitte esimerkiksi piirtää, maalata tai leikkiä! ( Minä ja meidän yhteisömme, ilmaisun monet muodot)
  4. Tarinassa nähtiin kevään merkkejä: Kevään ensimmäiset leskenlehdet ja aurinko. Millaisia muita kevään merkkejä tiedät? Mitä keväässä on, mikä muilta vuodenajoilta puuttuu? Mitä tekemistä, millaisia juhlia ja tapahtumia keväisin on? Mieti keväästä kaikkein parhaimmat asiat ja piirrä niistä kuva. ( Tutkin ja toimin ympäristössämme)

Tehtäviä alkuopetukseen (1. ja 2. lk)

  1. Kirjassa nähtiin erilaisia kevään merkkejä, kuten leskenlehdet ja lumen sulaminen. Mitä kevään merkkejä sinä olet jo huomannut? Mitä muita kevään merkkejä tiedät? Piirrä tai kirjoita havaintosi paperille. Voit myös tehdä havainnoistasi ja muistelemistasi kevään merkeistä oman kevätseurannan! Mallia siihen voit katsoa vaikkapa Värinauttien keväbingosta. ( Esim. OPS: Ympäristöoppi T6)
  2. Kirjassa Hirvivaari saa siilistä ystävän. Millainen sinusta on hyvä ystävä? Piirrä kuva ystävästä ja kirjoita kuvan ympärille sanoja, jotka sinusta liittyvät ystäviin ja ystävyyteen. ( Esim. OPS: Kuvataide T3, äidinkieli ja kirjallisuus T9)
  3. Hirvivaari kohtasi matkallaan useita metsän asukkeja. Valitse metsän eläimistä yksi ja mieti, mitä hän voisi vastata ystäväkirjan kysymyksiin. Tulostettava tehtävälomake löytyy täältä (1 lk.). Voit myös kirjoittaa paperille alla olevat kysymykset ja vastata niihin (2. lk). Voit myös piirtää kysymysten alle kuvan eläimestä ja keksiä itse lisää kysymyksiä! ( Esim. OPS: Äidinkieli ja kirjallisuus T10)
    Nimi:
    Ikä:
    Asun:
    Perhe:
    Silmien väri:
    Harrastukseni:
    Lempiruokani:
    Pidän eniten:
    En voi sietää:
    Minusta tulee isona:
    Minä toivon:

Tehtäviä 3.-6.-luokkalaisille

  1. Kirjassa nähtiin erilaisia kevään merkkejä. Mitä kevään merkkejä sinä olet jo huomannut? Voit piirtää kuvan keväästä tai lähteä ulos tutkimaan ja ottaa valokuvia löytämistäsi kevään merkeistä. Voitte tehdä myös luokallenne oman kevätseurannan siten, että jaat ottamasi kuvat muille, jolloin muiden tulee etsiä samoja merkkejä. Valmis kevätseurantalomake löytyy muun muassa Luontoliitolta. ( Esim. OPS: Ympäristöoppi T5, kuvataide T3)
  2. Hirvivaari tapasi kirjassa useita metsän asukkeja. Valitse yksi Suomen metsän eläin, josta otat selvää. Selvitä esimerkiksi eläimen ominaispiirteet, ravinto, lisääntyminen ja talvehtiminen. Mitä muuta mielenkiintoista tietoa löydät? Voit myös valita kaksi eläintä ja vertailla eroja ja yhtäläisyyksiä valitsemiesi eläinten välillä. ( Esim. OPS: Ympäristöoppi T15, äidinkieli ja kirjallisuus T7)
  3. Kirjassa Hirvivaari saa siilistä ystävän. Millainen sinusta on hyvä ystävä? Mitkä asiat ovat tärkeimpiä ystävyydessä? Voit tehdä ajatuksistasi esimerkiksi ajatuskartan tai kirjoittaa ystävällesi lyhyen kirjeen, jossa kerrot, mikä tekee hänestä hyvän ystävän. ( Esim. OPS: Äidinkieli ja kirjallisuus T9)
  4. Pohdi ja kirjoita, mikä oli mielestäsi kirjan sanoma. ( Esim. OPS: Äidinkieli ja kirjallisuus T6)