Lukutuokio 4: Kerro minulle kaunis sana

info_outline

Alla olevalla videolla jääkiekkoilija Aleksi Salonen lukee Kirsti Kurosen kirjoittaman kirjan “Kerro minulle kaunis sana”.

“Jaakko lähtee etsimään kauniita sanoja mummulta saatuun siniseen lippaaseen. Mikä on kaunis sana naapurin Sallin mielestä? Entä kirjastosedän – tai lumihevosen? Tai päiväkodin Pipsan? Mikä on sinusta kaunis sana?”

“Kerro minulle kaunis sana” johdattaa kuuntelijan sanojen ja kirjainten maailmaan. Herkässä kuvakirjassa kuuntelija pääsee pohtimaan omia kauniita ja rumia sanojaan ja huomaamaan kielen lohduttavan voiman. Kirjaa voikin hyödyntää monin tavoin esimerkiksi äidinkielen ja kirjallisuuden tehtävissä. Lukutuokiolla voi myös sulkea silmät, keskittyä kuulemaan sanoja ja antaa mielikuvituksen hoitaa kirjan kuvituksen. Sivun alareunasta lukutuokion alta löydät eri-ikäisille valmiiksi mietittyjä tehtäväehdotuksia, joita saa vapaasti hyödyntää! Voit myös jakaa oman tehtäväideasi tai kuvan tai kuvauksen tehtävän toteutuksesta Tartu tarinaan -Facebook-sivulla!

Kirjan tiedot:
Kirjan kirjoittanut Kirsti Kuronen, kuvittanut Karoliina Pertamo, julkaissut Karisto Oy Kustannusliike 2019

ondemand_video

Katso ja kuuntele lukutuokio tästä:

help_outline

Tehtäviä:

Tehtäviä leikki-ikäisille

  1. Minkä kauniin sanan sinä kertoisit, jos kohtaisit Jaakon? Mikä tekee sanasta kauniin? Onko kaunis sana sellainen, joka on kaunis ääntää vai sellainen, johon liittyy mukavia muistoja? Kauniita sanoja voidaan myös piirtää paperille. ( kielen ymmärtämisen taidot, kielitietoisuus, kuvallinen ilmaisu)
  2. Laiva on lastattu -leikki. Valitaan teema (esimerkiksi eläimet, hedelmät, värit, vaatteet), millä sanoilla laiva lastataan. Ideana on keksiä mahdollisimman monta yläkäsitteeseen kuuluvaa sanaa laivaan lastattavaksi. Leikkiä voidaan konkretisoida lastaamalla esimerkiksi legoja leikkilaivaan. Luetellaan niin monta yläkäsitteeseen sopivaa sanaa kuin muistetaan. Isompien lasten kanssa voidaan myös laskea, kuinka monta sanaa saadaan laivaan lastattua. ( Kielellinen muisti ja sanavarasto, kielellä leikkiminen ja kielelliset oivallukset, jäsentäminen, nimeäminen, lukujonotaidot)
  3. Mietitään sanoja, jotka on helppo piirtää paperille (esimerkiksi aurinko, kukka, sydän). Piirretään vuorotellen parin selkään sormella sivellen joku kuvio paperille piirretyistä kuvioista. Toinen pareista voi maata joko lattialla mahallaan tai olla istuma-asennassa. Vuorotellen arvataan, mikä kuvan korteista selkään on piirretty. Leikin voi toteuttaa yhdessä esimerkiksi aikuisen tai sisaruksen kanssa. ( Tarkkaavaisuus ja -havainnointitaidot, vuorovaikutus- ja ilmaisutaidot)

Tehtäviä esiopetusikäisille

  1. Mieti, mitkä sanat sinusta on kauniita? Kenelle kauniita sanoja voisi sanoa? Millaisia sanoja sinä haluaisit kuulla? Millainen olo tulee, kun kuulee kauniita sanoja? Entä mitkä sanat ovat rumia? Millainen olo tulee, kun kuulee tai sanoo rumia sanoja? (→ Kielten rikas maailma, kielelliset taidot, eettinen kasvatus)
  2. Mitä luulet, ovatko samat sanat kaikkien mielestä kauniita? Onko jääkiekkoilijalle jotkut sanat kauniimpia kuin vaikkapa puutarhurille? Mieti, millä tavalla sanoista tulee kauniita. Voit myös miettiä erilaisia ammatteja ja sitä, mitkä sanat voisivat olla tässä ammatissa toimiville kauniita. ( Minä ja meidän yhteisömme)
  3. Pyydä jotakuta kirjoittamaan miettimäsi kauniit sanat paperille. Tunnistatko sanoissa olevia kirjaimia? Jos löydät tuttuja kirjaimia, voit laskea montako niitä on yhteensä kaikissa sanoissa! (Pyydä tarvittaessa aikuiselta apua.) Mitä kirjaimia oli eniten? Mitä taas vähiten? Onko joku sellainen sinulle tuttu kirjain, mitä ei ollut missään sanassa? Keksitkö sanan, jossa se kirjain olisi? (→ Kielten rikas maailma, matemaattiset taidot),
  4. Aleksi Salonen ei näyttänyt kirjan kuvia. Osaatko kuvitella mielessäsi, miltä kirjan kuvat voisivat näyttää? Voit piirtää kirjan kauniista sanoista tai omista kauniista sanoistasi kuvan! (→ Kuvallinen ajattelu ja kuvailmaisu)

Tehtävä 1.-luokkaisille

  1. Mieti 5-10 sinun mielestäsi kaunista sanaa. Kirjoita sanat paperille yksi kerrallaan: Taputa ensin sana, montako tavua siinä on? Kirjoita ensimmäinen tavu ja tarkista. Kirjoita toinen tavu ja tarkista. Jatka kunnes kaikki tavut on kirjoitettu oikein. Muista tavuviiva! (→ Esim. OPS: Äidinkieli ja kirjallisuus T11)
  2. Kenelle kauniita sanoja voisi sanoa? Millaisia sanoja sinä haluaisit kuulla? Kauniit sanat voi kerätä yhteen ja antaa vaikka lahjaksi toiselle!
  3. Aleksi Salonen ei näyttänyt kirjan kuvia. Osaatko kuvitella mielessäsi, miltä kirjan kuvat voisivat näyttää? Miltä kauniit sanat yleensä näyttävät? Piirrä kuva omista kauniista sanoistasi! (Esim. OPS: Kuvataide)

Tehtävä 2.-luokkalaisille

  1. Mieti 5-10 sinun mielestäsi kaunista sanaa. Kirjoita sanat paperille. Mieti, miten voisit käyttää sanoja virkkeissä. Kirjoita niin monta virkettä, että saat kaikki sanat sopimaan niihin. Muista iso alkukirjain, välimerkit ja virkkeen lopetus oikeaan välimerkkiin. (→ Esim. OPS: Äidinkieli ja kirjallisuus T11)
  2. Aleksi Salonen ei näyttänyt kirjan kuvia. Osaatko kuvitella mielessäsi, miltä kirjan kuvat voisivat näyttää? Miltä kauniit sanat yleensä näyttävät? Piirrä kuva omista kauniista sanoistasi! (Esim. OPS: Kuvataide)

Tehtäviä 3.-6.-luokkalaisille

  1. Mitkä sanat sinusta ovat kauniita? Entä mitkä sanat sinusta ovat rumia? Pohdi, mikä tekee jostakin sanasta kauniin tai ruman? ( Esim. OPS: Äidinkieli ja kirjallisuus T6, S2)
  2. Mieti 10 sinun mielestäsi kaunista sanaa. Kirjoita sanat paperille ja mieti, mihin sanaluokkaan sanat kuuluvat. Voit myös yrittää keksiä muita tapoja luokitella valitsemiasi sanoja. Liittyvätkö sanat esimerkiksi luontoon, perheeseen tai ruokaan? ( Esim. OPS: Äidinkieli ja kirjallisuus T6, S2)
  3. Selvitä, mitä sanoja ihmiset ovat äänestäneet suomen kielen kauneimmiksi sanoiksi. Mitä mieltä itse olet kyseisistä sanoista? ( Esim. OPS: Äidinkieli ja kirjallisuus T7)
  4. Leikkaa lehdestä 15-20 kaunista sanaa ja yhdistele sanoista runo. Voit liimata sanat paperille tai levittää niitä pöydälle. Lopuksi voit ottaa runosta valokuvan. ( Esim. OPS: Äidinkieli ja kirjallisuus T9, S3)
  5. Jaakko etsi kirjassa kauniita sanoja useista eri paikoista, kuten jalkapallokentältä ja kirjastosta. Missä kaikkialla Jaakko kävi? Piirrä kartta kirjan tapahtumapaikoista. ( Esim. OPS: Kuvataide T4, äidinkieli ja kirjallisuus T6)