”Keinulaudan toinen pää on tyhjä. Toisessa päässä Pii odottaa keinukaveria, turhaan. Pii kirjoittaa muistikirjaansa: Keinuminen ei onnistu, jos toisessa päässä ei istu ketään. Suuri kuusi kaatuu keinun toiselle laidalle ja Piin yksinäinen odotus muuttuu seikkailuksi, jonka aikana hän tapaa kuun, honkkeleita, unneja, kalakin, haitaran sekä toisen karhun. Näiden kohtaamisten myötä Pii oppii paljon keinumisesta ja ystävyydestä.”
Keinulauta antaa ajattelemisen aihetta monenikäisille ja käsittelee herkällä ja kauniilla tavalla elämän suuria pohdintoja. Timo Parvelan kirjoittama Keinulauta on palkittu Finlandia Juniorilla vuonna 2006.
Kirjan tiedot:
Kirjoittanut Timo Parvela, kuvittanut Virpi Talvitie, kustantaja WSOY 2006.
Katso ja kuuntele lukutuokio tästä:
Tehtäviä:
Tehtäviä leikki-ikäisille
- Uusiin ystäviin tutustuminen ei ole aina helppoa. Miten sinä voisit kannustaa ja rohkaista Piitä tutustumaan uusiin ystäviin? Mitä Pii voisi sanoa ja miten Pii voisi pyytää ystävää leikkimään hänen kanssaan? Voitte myös pohtia ja esittää tilanteen leikin kautta vaikkapa pehmolelujen avulla. (Ilmaisun monet muodot)
- Tarinan alussa Pii oli yksinäinen ja surullinen. Miltä Piistä mahtoi tuntua tarinan lopuksi? Miksi? (Minä ja meidän yhteisömme)
- Millainen on hyvä ystävä ja miten voi itse olla hyvä ystävä toiselle? Mitä hyvä ystävä ei tee? Voidaan miettiä erilaisia väittämiä ja mikäli lapsi kokee, että väittämä pitää hänen kohdallaan paikkaansa, hän toimii väittämän ohjeen mukaisesti. Esimerkiksi ”Se, joka haluaa olla hyvä kaveri muille, pyörii kolme kertaa ympäri”, ”Se, joka ottaa kaverin mukaan leikkiin, tekee kuperkeikan”, ”Se, joka osaa kehua kaveria, pomppii huoneen päästä päähän”. (Minä ja meidän yhteisömme, kasvan liikun ja kehityn)
Tehtäviä esiopetusikäisille
- Pii kirjoitti muistivihkoonsa: ”Joskus voi tulla iloiseksi siitäkin, että antaa toisen keinua”, ”Kaikki ystävät eivät pidä keinumisesta” ja ”Keinumisesta ei tule yhtään mitään, jos ei kuuntele toista”. Mitä Pii tarkoitti näillä muistiinpanoilla sinun mielestäsi? (Minä ja meidän yhteisömme)
- Pii kirjoitti muistivihkoonsa asioita, joita parhaillaan pohti ja joita piti tärkeänä. Mitä sinä kirjoittaisit muistivihkoosi juuri nyt? (Minä ja meidän yhteisömme)
- Pii istui keinulaudan toisessa päässä odottaen keinukaveria ja pohtien suuria kysymyksiä, kuten sitä, mitä keinuessa puhuttaisiin tai kuinka pyydettäisiin lisää vauhtia. Piirrä Piille keinukaveri. Voit myös lisätä puhekuplat ja kirjoittaa yhdessä aikuisen kanssa, mistä Pii ja keinukaveri voisivat jutella. (Ilmaisun monet muodot)
Tehtävä 1.- 2. -luokkaisille
- Mikä sinusta oli kirjan koskettavin tai paras kohta? Miksi? Voit kertoa, kirjoittaa tai piirtää vastauksesi. (Esim. OPS: Äidinkieli ja kirjallisuus T5)
- Pii kirjoitti muistivihkoonsa: ”Joskus voi tulla iloiseksi siitäkin, että antaa toisen keinua”. Milloin sinä olet ollut iloinen toisen puolesta? Entä mistä asiasta sinä olet tullut iloiseksi, jota ei voi ostaa rahalla? (Esim. tunnetaidot)
Tehtäviä 3.-6.-luokkalaisille
Tehtävät löytyvät tulostettavana täältä.
- Kuuntele Keinulauta -kirja videolta ja vastaa alla oleviin kysymyksiin kirjan pohjalta. Kirjoita vastaukset kokonaisilla lauseilla. (Esim. OPS: Äidinkieli ja kirjallisuus T5)
- Miksi kuu ei voinut keinua Piin kanssa?
- Miksi kalakki ei lähtenyt keinumaan?
- Miksi haitara ei itse irroittanut ilmapalloa puusta?
- Mitä tapahtui, kun Pii ojensi tassunsa kuoppaan pudonneelle karhulle?
- Miten kirja päättyy?
2. Valitse kysymyksiin oikea vastaus sen alla olevista vaihtoehdoista. Kirjoita alla olevat numerot ylös ja merkitse numeron viereen kysymyksen oikea vastaus. (Esim. OPS: Äidinkieli ja kirjallisuus T5)
1. Minkä värinen Piin muistikirja oli?
A) Punainen
B) Keltainen
C) Sininen
2. Mitä kalakki oli opetellut lentämisen sijaan?
A) Viheltämään
B) Kiipeämään
C) Uimaan
3. Minkä värinen ilmapallo oli kiinni puussa?
A) Punainen
B) Keltainen
C) Sininen
4. Ketä varten ansakuoppa oli kaivettu?
A) Piitä
B) Haitaraa
C) Kalakkia
5. Minkä nimen Pii antoi toiselle karhulle?
A) Kloori
B) Rikki
C) Argon
6. Missä Piin keinulauta oli?
A) Metsässä
B) Eläintarhassa
C) Niityllä